A "jó gyakorlat" gazdája |
A "jó gyakorlat" neve
|
A "jó gyakorlat" rövid leírása
|
Magócs Éva |
Szervezetfejlesztés a fenntarthatóságért |
A kompetencia alapú oktatás (vagy bármely más innovációs) bevezetésének és intézményesülésének támogatását biztosítja ez a jó gyakorlat. Elemei: belső továbbképzés, pedagógiai teljesítmény értékelés, vezetői támogatás, intézményértékelési rendszer, belső mérési rendszer, külső mérések elemzése, belső vizsgarendszer, projekt napok, elnapló.
|
Dr. Pelczer Katalin |
Régi magyar szövegek nyelvi, irodalmi megközelítésének lehetőségei |
Az ómagyar nyelven írott irodalmi szövegek olvasása, értelmezése nem könnyű feladat a tanulók számára. Ugyanakkor ha lemondunk e szövegek megismertetéséről, a közösségi tudat számára elvesznek a magyar kultúra alapvető értékei. A cél az, hogy a nyelvtani és az irodalmi ismeretek komplex alkalmazásával a tanulók irodalmi műveken keresztül képet kapjanak a) a korról b) a korszak nyelvállapotáról c) a konkrét művekről d) az irodalmi motivikus kapcsolatokról. A tantárgyi integráció nemcsak a magyar nyelv és irodalom területet, hanem a történelem, a földrajz, művészetek területet is érinti.
|
Dr. Havassy András |
Google Earth program használata az oktatásban |
A földfelszín megismerésének egy újszerű, modern és látványos formáját teszi lehetővé, ráadásul különböző felhasználási lehetőségei a hétköznapi életben is praktikusak.
|
Dr. Havassy András |
Bemutatók készítése tanórai netbookok használatával |
A több órás gyakorlat során minden diák kap egy netbookot órai használatra. A munkát (a bemutató elkészítését) pármunkában végzik, egymás között felosztva a megoldáshoz szükséges anyaggyűjtést, szerkesztési feladatokat illetve az előadáshoz szükséges ismereteket
|
Dr. Havassy András |
Multimédiás bemutatók használata a földrajz tantárgy oktatásában |
A természetben lejátszódó folyamatok megismerését és megértését nagy mértékben segíti megfelelő szemléltetésük. A különböző média hordozókon lévő tartalmak felvillantása időigényes és kevéssé hatékony. Ezért célszerű a bemutatni kívánt információk, képek, hang- és mozgókép anyagok egy bemutatóba történő összeszerkesztése
|
Nagy Zoltán |
Széchenyi egyénisége és politikai szerepvállalása (IKT eszközök a történelem órán) |
A forrásközpontú, képességfejlesztésre koncentráló történelemtanítást szolgáló tankönyvi archívumban található forrásgyűjtemény (ábrák, szöveges dokumentumok) kiegészítésére szolgál a film és a zene. Ezek élményszerűbben mutatnak be történelmi kérdéseket és személyeket, ezért a tapasztalat az, hogy a diákokat jobban meg lehet szólítani a segítségükkel. A sokféle forrástípussal való órai munka segít a különböző képességterületek fejlesztésében (vizuális kultúra, szövegértés, kritikai és elemzőképesség stb.).
|
Dobó Gabriella - Dr. Gaál Bernadett |
Világháló a nyelvoktatásban |
Az Internet segítségével végzett nyelvoktatást támogatja a gyakorlat, amely elsődlegesen az idegen nyelvi kompetenciát fejleszti, ezen belül is főként az olvasott és a hallott szöveg értését és az íráskészséget, egy hagyományos nyelvórához képest a beszédkészség fejlesztése kisebb súllyal szerepel. Maximálisan alkalmas differenciált nyelvoktatás megvalósítására.
|
Sabadel Eszter |
Internetes hírek a nagyvilágból és Itáliából (itáliai sajtószemle) |
A tanórákon Interneten elérhető szövegekkel dolgozunk, melyen keresztül a tanulók betekintést nyerhetnek a mindennapok aktualitásába. Az élet számos területe (társadalom, kultúra, sport, divat stb.) előkerül az órán. A tudatosan kiválasztott szövegek egyben más tantárgyak témáihoz is kapcsolódnak, és érvelő esszék írására is felhasználhatók.
|
Méri Judit
|
Műelemzés irodalomtörténeti források felhasználásával - differenciált csoport- és pármunkában
(Jelenleg nem aktív)
|
Ez a gyakorlat a középiskolai irodalmi kánonban szereplő művek újszerű feldolgozására ad lehetőséget. Különböző munkaformák és különböző feladattípusok egyidejű alkalmazása történik a tanórán: egyéni (illusztráció, internetes kutatás), páros vagy kiscsoportos (források segítségével történő és önálló elemzés). A tanulók munkáját különböző nehézségű irodalomtörténeti és -elméleti, nyomtatott (és elektronikus) források használata, illetve kérdéssorok, összegző táblázatok segítik.
|
Forrai Gabriella - Rusvai Márta |
Ökológiai tábor |
Az emelt- és a középszintű biológia érettségi részét képezi hazánk nemzeti parkjainak, azok élővilágának, védett kincseinek ismerete. A tábor segítségével hangsúlyozható az egészséges életmód fontossága, emellett az együttműködő és a környezettudatos magatartás kialakítása, a természettudományos kompetencia fejlesztése is kulcsszerepet kap.
|
Kontár-Halász Emese |
Pályaorientációs tevékenység a középiskolában |
A csoportforma és a gyakorlatok elsődleges célja a pályaválasztás segítése, ugyanakkor szorosan kapcsolható a szociális és életviteli kompetenciaterülethez, az énkép, önismeret fejlesztéséhez is. A pályaorientációs hét során munkahelylátogatások történnek, a fogadó felnőttek (és a meghívott előadók) elmondják a diákoknak, hogy miért érdemes és nem érdemes az adott szakmát választani, illetve hogy szerintük milyen képességek, készségek, adottságok szükségesek, hogy az adott szakmában valaki sikeres legyen. A rendszeres pályaválasztási foglakozások során a pályaválasztási stratégiák elsajátítása, illetve a pályaválasztási döntés meghozása a cél. |